©Traviuksen käyttö
Travius on toiminnanohjausjärjestelmä, jonka tarkoituksena on hallita liiketoimintaan liittyviä asiasisältöjä, erityisesti varauksia ja niihin liittyviä tietokantoja. Traviuksen käytöstä meille kävi Viirinkankaan kampuksella kertomassa Jouko Tiihonen, Traviuksen kehittäjä. Ohjelmaa myydään matkailuyrityksille erityisesti Lapissa, mutta myös esimerkiksi Norjassa. Käyttöönotto itsessään ei maksa mitään, mutta kuukausimaksut vaihtelevat paristakymmenestä eurosta useampaan sataan euroon. Nykyään Internet on suosittu jakelukanava, ja yhä harvempi varaa matkansa matkatoimiston kautta.
Traviuksen kaltaisella toiminnanohjausjärjestelmällä voidaan hakea talouteen, tuotteisiin ja myyntiin liittyviä tietoja eli raportteja, esimerkiksi mitkä yrityksen matkailupalvelut ovat myyneet eniten (kelkkasafareista huskyajeluihin), kuka niitä on ostanut (kansalaisuus), mikä on palveluista kertynyt euromäärä (joko viikko/kuukausi tai vuositasolla) ja täten myös seurata myynnin kehitystä. Kun yritys tietää esimerkiksi, kuka käyttää heidän palveluitaan eniten ja mitkä tuotteet tai palvelut vetävät puoleensa, heidän on helpompi keskittää markkinointi kohdennetusti valitsemalleen kohderyhmälle ja valita myös heille soveltuva jakelukanava. Nykyään matkailupalvelut ja tuotteet voidaan löytää helposti eri jakelukanavista, joista suosituimpien joukossa on maailmanlaajuisesti esimerkiksi booking.com tai eBookers.com.
Traviuksen käyttö parhaimmillaan helpottaa yrityksen tietokantojen ja varauksien kontrollointia, niiden seurantaa ja ennakointia, mutta se edellyttää käyttäjiltään järjestelmänkäyttötaitoa. Järjestelmän kehittäjä Tiihonen kiertää tänäkin päivänä yrityksissä kouluttamassa henkilökuntaa ajamaan erillaisia raportteja ja toimintoja, jotta Traviuksen hyödyt maksimoidaan yrityksessä ja sen käyttö saadaan jalkautettua jokapäiväiseen matkailualanyrityksen arkeen sekä paremman ja menestyksekkään tulevaisuuden luomiseen.
Jakelukanavat sen sijaan, kuten esimerkiksi edellämainittu Booking.com, mahdollistaa sen, että kuluttajan on helpompi saavuttaa palvelut esimerkiksi kotisohvalta ja verrata myös tarjolla olevia vaihtoehtoja. Palveluntarjoajat hyötyvät tästä siten, että pääpalveluntarjoaja saavuttaa suurimman taloudellisen hyödyn ja jakaja saa tästä komission eli myyntipalkkion.
(Tutustuttu osioon: Matkailuyrittäjän kansainvälistymisopas & online -jakelukanavien erityispiirteitä s. 53–56)
Lyhyt ja ytimekäs postaus Traviuksesta. Olisin kuitenkin odottanut hieman syvällisempää analyysiä sen toiminnoista, miten itse koit ohjelman käytön, oliko se helppo vai menikö aikaa ymmärtää miten se toimii?
VastaaPoista